Bismillahirrahmanirrahim

Setinggi-tinggi kesyukuran,puja dan puji kita panjatkan ke hadrat Allah yang sentiasa melimpahkan ni’mat dan kesejahteraan kepada makhluk dan hambaNYA. Selawat dan salam kita anjurkan kepada Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wassalam yang sentiasa mengharapkan kejayaan dan kelepasan kepada umatnya yang tercinta. Malah, kurnia dan limpah rahmat dido’akan untuk semua para syuhada’ dan para ulama’ yang meneliti dan menyambung jalan yang telah diterokai oleh baginda dan generasi ke generasi seterusnya hingga ke hari qiamat.

Sunday, May 24, 2009

KePerluaN PeRasaAN TAHU daN RASa DalaM MengunDanG PerASAAN CinTA...????

Apakah yang cuba dibongkarkan melalui tajuk ini???
Peribahasa ‘Tak Kenal Maka Tak Cinta’ merupakan kata-kata yang biasanya didengari oleh kita. Namun, jarang sekali kita kaitkan perasaan TAHU dan RASA akan mengundang kepada perasaan CINTA. Persoalan ini akan terjawab melalui penulisan untuk tajuk pada kali ini. Ikuti perkembangan penulisan pada kali ini agar persoalan anda dapat dijawab dan persoalan tersebut tidak terus menghantui hari-hari anda. Ingat! Jangan biarkan diri anda diselubungi rasa tertanda tanya.

Semua orang TAHU bahawa dia adalah hamba Allah tetapi yang menyedihkan ialah tidak semua orang RASA bahawa dia adalah hamba Allah. Terdapat perbezaan diantara dua ayat ini. Orang yang TAHU dia adalah hamba Allah sedar bahawa dia mempunyai Tuhan untuk dipatuhi dan ditaati. Manakala orang yang RASA dipunyai Tuhan akan sentiasa yakin Allah selalu bersamanya walaupun dia berada dalam apa jua keadaan sama ada sedih atau gembira (La Tahzan, Innallaha Ma’ana) dan mengetahui Allah akan membantunya di kala susah dan senang asalkan dia bergantung sepenuhnya dengan Allah, mentaati segala perintahNya, meninggalkan segala laranganNya dan tidak sesaat pun terdetik dihatinya untuk meninggalkan Allah.

Nah, berbeza bukan? Selain itu, orang yang TAHU ada Allah akan menunaikan solat apabila tiba waktunya. Manakala, orang yang RASA ada Allah akan sentiasa bersedia untuk solat, malah menunggu-nunggu masa solat tersebut untuk bertemu Allah yang dianggapnya sebagai Kekasih hati. Bukan itu sahaja, orang yang TAHU kadang-kadang menyalahertikan kewujudan Allah iaitu hanya memerlukan Allah di kala susah sahaja. Apabila susah, dia akan banyakkan solat, banyakkan doa dan menaruh harapan kepada Allah. Sebaliknya, apabila senang, Allah sudah tidak diingat lagi atau semuanya semakin berkurangan untuk dilakukan sama ada solat atau berdoa.

Marilah kita baca dan hayati cerita teladan ini. Pada suatu hari, di sebuah kampung, Mak Limah tiba-tiba berasa sangat marah apabila kucingnya asyik berbunyi dan mengganggunya ketika dia sibuk menyediakan makan tengahari. “Ishh, kucing ni! Tak faham bahasa ka? Kejap lagi la aku bagi makan bah, tak nampak ka aku tengah sibuk ni!” tengking Mak Limah. Pak Harun yang asyik membaca surat khabar di meja makan menyampuk, “Hai, marah benar nampak! Bukankah diri sendiri yang bawa kucing tu balik ke rumah ni?”. “Memanglah saya yang bawa balik kucing ni...tapi saya bela kucing ni hanya untuk halau tikus ja...” jawab Mak Limah sambil menumis lauk asam pedas kegemaran suaminya. “Buat begitu pada kucing tak pa..jangan buat dengan Allah dahlah.” Mak Limah terperanjat. “Apa yang abang mengarut ni?”. Pak Harun neletakkan surat khabar yang baru habis dibacanya. “Manusia selalu perlukan Allah apabila dia berada dalam kesusahan, menangis, merayu dan meminta pertolongan. Tetapi bila kesusahan dah berakhir, Allah dilupakan, malah dalam solat pun boleh ingat benda lain,” kata Pak Harun sambil tersenyum sinis memandang isterinya. Mak Limah terdiam. Walaupun kata-kata suaminya agak tajam tapi itulah hakikatnya. Jauh di sudut hati Mak Limah bersyukur kerana kerana suaminya selalu mengingatkannya.

P/s : Semua watak yang terlibat hanyalah rekaan semata-mata. Tiada kaitan dengan mereka yang hidup atau yang telah kembali ke rahmatullah. Melalui cerita ini, jelas memperlihatkan kepada kita bahawa perasaan TAHU sahaja tidak cukup untuk mencapai tahap kemanisan iman tetapi perasaan TAHU perlulah diikuti dengan RASA kerana bila ada perasaan TAHU dan RASA adanya Allah, barulah kita akan dapat menCINTAi Allah dengan sepenuh jiwa dan raga bersesuaian dengan topik penulisan kali ini iaitu keperluan perasaan TAHU dan RASA dalam mengundang perasaan CINTA. Penulisan ini sekadar perkongsian ilmu Allah agar kita dapat memperbaiki diri sendiri...islah nafsak wad’u ghoirah...insyaAllah...mohon ampun kepada Allah jika ada salah dan silap dan asif juga kepada para pembaca. Sebarang komen atau kritikan adalah amat dialu-alukan..al-faqir illa robbiha...wallahu’alam..

No comments:

Post a Comment