Bismillahirrahmanirrahim

Setinggi-tinggi kesyukuran,puja dan puji kita panjatkan ke hadrat Allah yang sentiasa melimpahkan ni’mat dan kesejahteraan kepada makhluk dan hambaNYA. Selawat dan salam kita anjurkan kepada Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wassalam yang sentiasa mengharapkan kejayaan dan kelepasan kepada umatnya yang tercinta. Malah, kurnia dan limpah rahmat dido’akan untuk semua para syuhada’ dan para ulama’ yang meneliti dan menyambung jalan yang telah diterokai oleh baginda dan generasi ke generasi seterusnya hingga ke hari qiamat.

Tuesday, May 5, 2009

CiNta IbADah...???

Cinta ibadah adalah kecintaan yang menyebabkan timbulnya perasaan hina kepadaNya dan mengagungkanNya serta bersemangat hati untuk menjalankan segala perintah dan menjauhi segala laranganNya. Dengan erti kata yang lebih mudah, pokok kepada cinta ibadah ialah kecintaan kepada Allah Taala. Cinta yang demikian merupakan pokok keimanan dan tauhid yang pelakunya akan mendapatkan keutamaan-keutamaan yang tidak terhingga.
Jika keutamaan cinta diberikan kepada selain Allah, maka dia terjerumus ke dalam cinta yang bermakna syirik, iaitu menyekutukan Allah dalam hal cinta. Dengan kata lain, sekiranya seseorang melebihkan sesuatu atau manusia daripada Allah maka perbuatannya boleh sampai kepada syirik.
Cinta kerana Allah juga dikira sebagai cinta ibadah. Cinta kerana Allah ialah mencintai sesuatu yang dicintai Allah, baik berupa tempat tertentu, waktu tertentu, orang tertentu, amal perbuatan ucapan dan sebagainya. Cinta yang demikian termasuk cinta dalam rangka mencintai Allah. Selain daripada itu, cinta sesama manusia juga dianggap sebagai cinta ibadah, contohnya kasih sayang orang tua kepada anaknya dan sayangnya orang kepada fakir miskin, anak yatim dan orang sakit, cinta suami kepada isteri, cinta sesama saudara islam dan sebagainya. Malah islam menjadikan kecintaan (kesenangan) manusia kepada keperluan seharian yang akan membahayakan dirinya kalau tidak dipenuhi, seperti kesenangannya kepada makanan, minuman, pernikahan, persaudaraan serta persahabatan dan sebagainya. Semua perkara ini sebagai cinta ibadah dengan syarat kecintaan tersebut membantunya untuk mencintai dan mentaati Allah.
Contoh yang mudah, cinta suami kepada isteri dikira sebagai ibadah sekiranya seorang suami mencintai isteri kerana isteri adalah nikmat yang dikurniakan Allah untuk dia menikmati kehidupan dunia dengan lebih bahagia. Justeru, dia akan dapat meningkatkan kualiti diri sebagai hamba Allah. Kesimpulannya, kecintaan kepada selain Allah akan menjadi cinta ibadah jika menepati dua syarat, iaitu tidak bertentangan dengan syariah dan menepati al-Qur’an serta sunnah (mengikutinya).

No comments:

Post a Comment