Bismillahirrahmanirrahim

Setinggi-tinggi kesyukuran,puja dan puji kita panjatkan ke hadrat Allah yang sentiasa melimpahkan ni’mat dan kesejahteraan kepada makhluk dan hambaNYA. Selawat dan salam kita anjurkan kepada Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wassalam yang sentiasa mengharapkan kejayaan dan kelepasan kepada umatnya yang tercinta. Malah, kurnia dan limpah rahmat dido’akan untuk semua para syuhada’ dan para ulama’ yang meneliti dan menyambung jalan yang telah diterokai oleh baginda dan generasi ke generasi seterusnya hingga ke hari qiamat.

Monday, May 4, 2009

CiNtA mAksIAT....???

Cinta maksiat ialah cinta yang tidak berasaskan cinta kepada Allah. Termasuk di dalam kategori ini ialah mencintai perkara yang dibenci Allah, merealisasikan cinta dengan cara yang tidak diredhai Allah atau dengan cara yang bertentangan dengan syara’. Contohnya mencintai kekasih sehinggakan tidak menjaga batas-batas pergaulan.
Insan yang mempunyai keimanan yang teguh kepada Allah dapat mengelakkan dirinya daripada melakukan sebarang kesilapan dalam pergaulannya. Mereka memahami erti cinta yang sebenarnya dan bijak dalam menangani persoalan cinta yang akan menjadi sumber kekuatan dalam kehidupan berlandaskan prinsip-prinsip dan syariat yang ditetapkan olehNya.
Islam hanya membahagikan cinta kepada dua perkara iaitu dengan menjadikan cinta Allah sebagai paksi. Cinta yang berpaksikan cinta kepada Allah adalah cinta ibadah yang akan membawa bahagia di dunia dan akhirat, manakala cinta yang membelakangkan cinta kepada Allah adalah cinta maksiat yang mengundang dosa dan neraka.
Insan yang beriman sering kali meletakkan sandaran yang kukuh kepada Allah dan ajaran-ajaran yang dibawa oleh Rasulullah. Maka dalam percintaan, sering kali mereka bersikap tenang dan menyerah diri kepada ketentuan Allah. Hal ini kerana mereka yakin cinta yang suci dan luhur itu datangnya daripada Allah dan hanya Dia sahaja yang dapat menganugerahkan atau menghapuskan cinta itu. Allah adalah pencipta kepada cinta dan setiap penciptaanNya ada matlamat dan sebab serta kewujudan yang sering kali tidak difahami oleh manusia.
Realiti cinta menuntut pengorbanan daripada setiap individu. Cinta sering kali dikaitkan dengan keindahan, keselesaan, kehalusan perasaan, air mata dan sebagainya. Hal ini kerana cinta tidak hanya melibatkan perasaan semula jadi antara lelaki dan perempuan sahaja tetapi juga melibatkan perhubungan di antara manusia dengan Tuhan, manusia dengan alam serta manusia dengan perbuatan.

No comments:

Post a Comment