Bismillahirrahmanirrahim

Setinggi-tinggi kesyukuran,puja dan puji kita panjatkan ke hadrat Allah yang sentiasa melimpahkan ni’mat dan kesejahteraan kepada makhluk dan hambaNYA. Selawat dan salam kita anjurkan kepada Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wassalam yang sentiasa mengharapkan kejayaan dan kelepasan kepada umatnya yang tercinta. Malah, kurnia dan limpah rahmat dido’akan untuk semua para syuhada’ dan para ulama’ yang meneliti dan menyambung jalan yang telah diterokai oleh baginda dan generasi ke generasi seterusnya hingga ke hari qiamat.

Friday, March 20, 2009

mENcari HAssaN al BAnna YAng ke -2????

Hassan Al Banna menubuhkan gerakan Islam ( Ikhwanul Muslimin ) untuk mengembalikan maruah agamanya yang sudah tergadai kepada British ketika itu. Meskipun ramai dalam kalangan cendekiawan dan alim-alim ulama ketika itu sudah mulai putus asa namun beliau terus nekad untuk berjuang walaupun terpaksa mengorbankan nyawa, harta dan segala-galanya demi Islam yang tercinta. Buktinya, hampir setiap pelosok di negeri Mesir diterokainya tanpa mengenal erti penat lelah dan putus asa demi menyampaikan dakwah islamiyyahnya, mengajak manusia ke arah makruf (kebaikan) dan mencegah manusia daripada terus melakukan kemungkaran serta kembali kepada agama Allah dengan mengamalkan cara hidup yang telah ditetapkan mengikut syariat Islam. Bermula dari masjid sehingga ke kedai-kedai kopi dan ke pusat-pusat hiburan, dengan kelebihan pidato yang diberikan Allah kepadanya, beliau mampu menarik hati para pendengarnya dan berjaya menyedarkan masyarakat hatta beribu-ribu orang yang berkumpul pada setiap kali beliau menyampaikan pidatonya walaupun di kedai-kedai kopi namun sambutannya di luar jangkaan.
Hal ini telah menimbulkan kerisauan dalam kalangan pihak pemerintah kerana mereka melihat gelombang rakyat yang sudah mulai sedar dan melakukan intifadhah ( kebangkitan ) untuk menentang kemungkaran dan kezaliman. Kesannya, pihak pemerintah menyenarai hitamkan nama Hassan Al Banna dan sahabat-sahabatnya. Mereka juga mula mengatur dan menyusun rancangan jahat mereka untuk membunuh Hassan Al Banna. Akhirnya pada 12 Februari 1949, beliau telah menyahut panggilan Ilahi serta melunaskan janjinya pada Yang Esa dengan mempertaruhkan nyawanya demi ganjaran syurga Allah yang abadi. Beliau telah ditembak dan perancangan ini merupakan satu perancangan yang cukup rapi akibat daripada konspirasi kuasa Barat dengan thaghut di Mesir. Maka berakhirlah kisah hidup seorang pejuang Islam yang menjadikan Allah sebagai matlamat hidupnya, Rasulullah sebagai ikutannya, al-Qur’an sebagai panduan hidupnya, jihad sebagai jalan hidupnya dan mati syahid sebagai cita-cita tertinggi hidupnya. Tetapi, perlu diingat…!!! Pihak pemerintah menyangka bahawa kematian Hassan Al Banna akan memadamkan cahaya perjuangan Islam menentang kemungkaran dan kezaliman. Rupa-rupanya telah melahirkan ramai mata-mata rantai perjuangan suci ini yang sehingga kini, cahaya itu masih gagal dipadamkan oleh musuh-musuh Islam kerana ketahuilah bahawa “Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, walaupun dibenci oleh orang-orang kafir”.
( Surah As-Saff, ayat 8 ).
Akan lahirkah lagi insan seperti As-Syahid Imam Hassan Al Banna di zaman kebejatan sosial kita pada hari ini? Berdoalah, moga cahaya Islam dapat kembali bersinar dengan terang di muka bumi kita yang tercinta ini dan semakin ramai insan-insan yang akan bangkit semula menyambung perjuangan untuk menegakkan Islam tercinta…..

Takbir!!
Allahuakbar!!!!

No comments:

Post a Comment