Bismillahirrahmanirrahim

Setinggi-tinggi kesyukuran,puja dan puji kita panjatkan ke hadrat Allah yang sentiasa melimpahkan ni’mat dan kesejahteraan kepada makhluk dan hambaNYA. Selawat dan salam kita anjurkan kepada Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wassalam yang sentiasa mengharapkan kejayaan dan kelepasan kepada umatnya yang tercinta. Malah, kurnia dan limpah rahmat dido’akan untuk semua para syuhada’ dan para ulama’ yang meneliti dan menyambung jalan yang telah diterokai oleh baginda dan generasi ke generasi seterusnya hingga ke hari qiamat.

Friday, March 5, 2010

Allah knows..


Alhamdulillah, ana masih sempat berkongsi sebuah lagi penulisan pada kali ini. Semoga perkongsian ini bermanfaat bagi ana dan pembaca blog ana ini. Dengan bertemakan Allah knows, ana ingin kongsikan betapa hebatnya perancangan Allah. Mengimbas kembali memori yang lalu, pada waktu itu, seorang demi seorang rakan sekelas ana dahulu menelefon ana bertanyakan perancangan ana selepas ini. Maklumlah, result SPM baru sahaja diumumkan.

Qada’ dan qadar Allah telah menempatkan ana untuk meneruskan pengajian sebagai pelajar tingkatan 6 ataupun pelajar Pra-U. Ana memaklumkan keputusan ana itu kepada rakan-rakan ana. Ternyata pada saat itu, majoriti mereka tidak menggalakkan ana meneruskan niat ana untuk masuk tingkatan 6. Masih terngiang-ngiang lagi suara rakan ana yang pada waktu itu mengusik jiwa ana. Hampir sahaja ana terpengaruh dek kerana kata-katanya itu. “Ambil tingkatan 6? Susah sangat tu. STPM merupakan exam kedua tersusah di dunia tau. Kau yakinkah dapat lulus? Better lagi kau ambil diploma atau apa jugalah. Yang penting, jangan masuk form 6! ”.
Lebih kurang begitulah reaksi rakan-rakan ana saat ana memberitahu mereka bahawa ana memilih tingkatan 6 sebagai medan perjuangan akademik ana untuk merealisasikan hasrat ke universiti. Percakapan mereka itu ternyata berjaya mempengaruhi ana sedikit sebanyak sehinggakan ana memikirkannya semula. Alhamdulillah, Allah kuatkan semangat ana. Selain mendapat sokongan keluarga, seorang sahabat kesayangan ana memberikan ana motivasi melalui kata-katanya.

“Hmm, akak yakin izzati boleh,insyAllah. Tiada perkara yang senang di dunia ini. Semuanya menuntut pengorbanan. Kejayaan akan tercapai jika kita doa+usaha+ikhtiar+tawakal, insyAllah. Izzati nak tahutak? Di universiti, pelajar lepasan tingkatan 6 adalah pelajar yang sentiasa mempunyai idea-idea yang bernas memandangkan ketika berada di tingkatan 6, mereka telah belajar terlebih dahulu pelajaran yang bakal diajar ketika di universiti. Pendek kata pelajar tingkatan 6 juga ada kelebihannya. Izzati perlu sedar bahawa hakikatnya Allah maha mengetahui yang terbaik buat kita ”.

Itulah salah satu peranan seorang sahabat. Sahabat akan membantu membawa kita ke arah yang positif dan membimbing kita kembali mendekati Allah tatkala kita mulai menjauh dari jalan yang diredhai Allah. Sahabat yang sebeginilah merupakan sahabat yang baik dan seharusnya kita hargai kehadirannya dalam perjalanan hidup kita. Tapi perlu diingat! Semua ini berlaku dengan izin Allah jua. Kekuasaan Allah mengatasi segalanya. Sepanjang perjalanan ana menyusuri pembelajaran di tingkatan 6, hanya Allah yang mengetahui. Beberapa bulan sebelum menempuhi STPM kawan sekelas ana berjumpa dengan ana dan berkata “Rasanya kita tidak mampu menghadapi STPM ini”. Namun, kata-kata itu tidak melemahkan semangat ana. Sepanjang pengajian di tingkatan 6 dan menjelang STPM, formula DUIT iaitu doa+usaha+ikhtiar+tawakal ana aplikasikan.

Alhamdulillah, benarlah perancangan Allah itu lebih baik dan sempurna jika dibandingkan dengan perancangan kita sebagai hambaNya. Apa yang penting, DUIT perlu diaplikasikan. Kita juga hendaklah membantu agama Allah dengan seikhlasnya. InsyAllah, Allah akan bantu kita dan memudahkan perjalanan hidup kita. Fa’iza ‘azamta fatawakkal ‘alallah (setelah berazam/berusaha, kita bertawakal kepada Allah). Kepada rakan-rakan sekelas ana (semua pelajar tingkatan 6), tahniah dan syabas atas kejayaan yang diperolehi. Moga dengan kejayaan itu tidak menjadikan kita sombong kepada Allah. Sebaliknya, ingatlah kejayaan pada hari ini merupakan anugerah Allah atas kesabaran dan usaha yang berterusan. Moga ianya menjadikan kita lebih bersemangat untuk berjaya demi menaikkan martabat agama yang kita anuti iaitu agama Islam yang tercinta. Kepada rakan-rakan yang mendapat keputusan yang bukan seperti apa yang diimpikan malah jauh daripada apa yang disasarkan, banyakkanlah bersabar dan paling penting, husnu zhonlah @ bersangka baiklah kepada Allah.

Allah tidak akan menzalimi hambaNya. STPM bukanlah noktah kepada pengakhiran hidup kita. Masih banyak perkara yang harus kita fikirkan. Kuatkan tekadmu dan hilangkan kegusaranmu, insyAllah, innallaha ma’ana (sesungguhnya Allah bersama kita). Kepada adik-adik yang bakal memperolehi keputusan SPM beberapa hari lagi, moga reda dengan apa jua yang bakal diperolehi. Yakinlah, Allah knows what is the best for us, insyAllah. Adik-adik ingatlah maksud surah muhammad ayat 7 dan bacalah berulang-ulang kali semasa dalam perjalanan mengambil keputusan. Moga apa-apa juga keputusan yang bakal diperolehi terbaik untuk diri sendiri dan paling penting untuk agama kita iaitu agama Islam.

Sebelum mengakhiri artikel ana, renungilah kata-kata ini wahai sahabat-sahabatku sekalian,


‘If Allah answer your prayer, Allah increasing your faith,if Allah delays them, Allah increasing your patience, if Allah doesn’t answer, Allah has better plans for you in the future….
‘Sometimes Allah breaks our spirit to save our soul. Allah breaks our heart to make us whole. Allah send us failure to make us humble. Allah send us illness so we can take care of ourselves. Sometimes Allah takes away everything from us so we can learn the value of everything that Allah has been given us…remember Allah is great!..’

Renungkanlah pula sabda rasulullah…‘Nabi bersabda : Aku berasa hairan terhadap orang yakin kepada KEMATIAN tetapi ia masih terus BERGEMBIRA, aku hairan kepada orang yang yakin tentang NERAKA tetapi masih KETAWA, aku hairan terhadap orang yang meyakini QADAR ketentuan Allah tetapi masih KECEWA..’(Hadis riwayat Ibnu Hibban).

Marilah kita anjakkan paradigma dan lakukan perubahan agar menjadi insan yang lebih cemerlang sekaligus dapat memartabatkan nama Islam semula dengan kecemerlangan kita itu. Bagaimana caranya nak berubah? Aplikasikanlah formula 3M iaitu :
M = Mulai dari DIRI SENDIRI
M = Mulai dari PERKARA KECIL tapi dilakukan secara berterusan
M = Mulai dari SAAT INI

Bulatkan tekad dan niat kita dalam melakukan apa sahaja kerana Allah. Peringatan bersama juga sebagai umat islam dan penggerak kerja da’wah, akhlak kita mesti dijaga serta apa jua aspek termasuk akademik. Jangan sampai ia menjadi fitnah kepada Islam. Kita perlu sedar bahawa kita tidak akan pernah terlepas daripada pandangan Allah. Wujudkanlah rasa takut dan pada masa yang sama sentiasa mengharap keampunan serta redho Allah. Hal ini akan mengelakkan kita daripada terjerumus ke lembah maksiat yang menjadikan kita hina pada pandangan Allah.

Amalkanlah bacaan ini ‘Allahu ma’iyy, Allahu nadzirun ilayya, Allahu shahidi ’ yang bermaksud ‘Allah bersamaku, Allah melihatku, Allah menyaksikanku’. Selain itu, apabila kita mendapat pujian daripada orang, kita bacalah doa yang dibaca oleh saidina Ali yang bermaksud ‘ Ya Allah, janganlah Engkau salahkanku dengan apa yang mereka katakan. Jadikanlah diriku lebih baik daripada apa yang mereka sangkakan dan ampunkanlah diriku terhadap perkara-perkara yang mereka tidak tahu’. Ertinya, apabila kita dipuji sebenarnya kita dipuji bukan kerana kelebihan yang ada pada diri kita tetapi kerana Allah menutupi segala kelemahan yang ada pada kita.

Oleh itu, hati-hatilah dalam membuat sesuatu perkara kerana apa sahaja yang akan kita lakukan, Allah knows…

1 comment:

  1. salam ukhti.
    nice post!
    tahniah atas kejayaan..
    terima kasih atas perkongsian ;)

    ReplyDelete